Descrição
The present paper aims to analyze the process of management and evaluation of teaching performance during the probationary internship at the Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia [IF], based on the documents that guide these processes. The specific goals include debating the context of the probationary period; to point out the specificities of this evaluation of the performance of new teachers in the 38 Institutos Federais spread across the country, and present a new evaluation form. To this end, descriptive documental research was adopted with a qualitative approach. As for the results obtained, it observed that 63% of the IF have a standardizing document for the evaluation process in the probationary stage. Among the Institutes that have regulations, 58% are dated before 2012 and among the 42% of IF that have regulations after, only 4 are updated. In addition, it found that only 32% of the Institutos Federais have a teacher evaluation performed by the students. As for the forms used by these institutions, 87% use closed forms, 10% mixed and only 3% opened.
||O presente artigo teve por objetivo analisar o processo de gestão e avaliação do desempenho docente durante o estágio probatório nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia [IF], a partir dos documentos norteadores destes processos localizados. Como desdobramentos posteriores, pretendeu-se debater o contexto dos servidores ingressantes nos IFs; apontar as especificidades desta avaliação de desempenho nos 38 IFs espalhados pelo país e; apresentar um novo modelo de formulário de avaliação docente. Adotou-se a pesquisa documental, descritiva e com abordagem qualitativa. Observou-se que 63% dos IFs possuem documento normatizador para o processo de avaliação. Dentre os Institutos que mantêm normatizações, 58% estão datadas anteriormente à 2012 e entre os 42% de IFs que possuem normatização posterior, apenas 4 estão completamente atualizadas. Além disso, constatou-se que somente um terço dos IFs possuem avaliação de desempenho realizada pelos discentes. Quanto aos formulários utilizados, 87% são fechados, 10% mistos e apenas 3% abertos.