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Plans’ present and future: the need of learning with the rhythm of/in history||El pasado y el presente de los planes: necesidad de aprender con el ritmo de la historia||O presente e o passado dos planos: a necessidade de aprendizagem com o compasso da/na história
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Metadados
Descrição
This paper focuses on two sides of long-range educational policies in Brazil: the constitutional dispositions regarding intergovernmental cooperation and the national educational plans. In its historical overview, this work stresses the difficulties in the improvement of the democratic state and the federation, as well as the oscillatory movement between centralization and de-centralization in education. In this context, it analyses the experience of the First National Education Plan, comparing it to the corresponding requirements. It finds that some political processes lead public policies to deviate from their goals or even to distort the latter. As a result, it is necessary to learn these historical lessons in favor of the Second National Education Plan.||Este trabajo aborda dos aspectos de las políticas de Estado necesarias a la educación en Brasil: el régimen constitucional de colaboración entre niveles de gobierno y los planes nacionales de educación. En una mirada histórica, presenta las dificultades de perfeccionamiento del Estado Democrático de Derecho y de la Federación, señalando los movimientos pendulares entre la centralización y la descentralización educacional. Hace también un análisis del Primer Plan Nacional de Educación en relación a sus expectativas, así como de algunos procesos por los cuales la legislación y su práctica contribuyen para desviar la acción gubernamental de sus objetivos o distorsionar estos. En conclusión, resalta la necesidad de aprender estas lecciones históricas para el Segundo Plan Nacional de Educación.||Este trabalho focaliza dois aspectos das políticas de Estado necessárias à educação no Brasil: o regime constitucional de colaboração e os planos nacionais de educação. Num retrospecto histórico, mostra as dificuldades de aperfeiçoamento do Estado Democrático de Direito e da Federação, destacando os movimentos pendulares entre centralização e descentralização educacional. Analisa a experiência do I Plano Nacional de Educação, relacionando-a com as expectativas correspondentes e alguns processos pelos quais a legislação e a sua execução contribuem para desviar a ação governamental dos seus objetivos ou desvirtuar estes últimos. Com isso, ressalta a necessidade de aprendizagem das lições históricas para o II Plano Nacional de Educação.
Periódico
Colaboradores
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Abrangência
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Autor
Gomes, Candido Alberto | de Jesus, Wellington Ferreira | de Sousa, Carlos Ângelo Meneses | Capanema, Clélia de Freitas
Data
8 de agosto de 2014
Formato
Identificador
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/16340 | 10.15448/1981-2582.2014.2.16340
Idioma
Direitos autorais
DADO AUSENTE NO PROVEDOR
Fonte
Educação; Vol. 37 No. 2 (2014); 158-166 | Educação; Vol. 37 Núm. 2 (2014); 158-166 | Educação; v. 37 n. 2 (2014); 158-166 | 1981-2582 | 0101-465X | 10.15448/1981-2582.2014.2
Assuntos
Educational policies. Education law. Education financing. Federation. | Políticas educativas. Legislación educative. Financiación de la educación. Federación. | Políticas educacionais. Legislação educacional. Financiamento da educação. Federação.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion