Descrição
In this article, we aim to analyze a preservice teaching internship report to understand the disciplinary power present in the narrative, the extent of dialogism, and the importance of active listening in the supervised curricular internship. We draw upon the studies related to discourse analysis by Mikhail Bakhtin (2004; 2011) concerning the conception of dialogism, and Michel Foucault (1999a; 1999b), regarding institutional power relations. We observe that the report presents itself as a descriptive account of the experiences during the internship, with little reflection on the process and its significance in the formation of future teachers. The report appears more as a monological discourse, where a single voice encompasses all other voices. Nevertheless, there are some parts of the report where issues related to disciplinary power are present. Our analysis emphasizes the need to cultivate dialogic reporting by encouraging prospective teachers to develop a more reflective approach.||Neste artigo, analisamos um relatório de estágio de uma estudante de licenciatura com o intuito de identificar o poder disciplinar, a dialogia e a importância de saber escutar no estágio curricular supervisionado. Utilizamos os estudos relacionados à análise de discurso de Mikhail Bakhtin (2004; 2011), relativo à concepção de dialogismo, e Michel Foucault (1999a; 1999b), no que diz respeito às relações institucionais de poder. Observamos que o relatório se apresenta como um relato descritivo dos momentos vivenciados no estágio e há pouca reflexão sobre o processo e sua importância na formação do futuro professor. O relatório se mostra mais como um discurso monológico, em que uma única voz engloba todas as outras vozes; há relatos em que as questões que envolvem o poder disciplinar se fazem presentes. Nossa análise enfatiza a necessidade de cultivar relatórios dialógicos, incentivando os futuros professores a desenvolver uma abordagem mais reflexiva.