Descrição
The objective of this article is to present the qualitative and quantitative research (LAKATOS; MARCONI, 2001) carried out at SEI / SEDUC / PARÁ regarding teaching and learning in technology-mediated teaching systems, specifically in Portuguese, from which the pedagogical practice; the student's interest in LP; reading and textual activities during classes in the studio and in the classroom (“normal”); the teaching of normative grammar, varieties and orality. For this, the theoretical contribution used was Antunes (2003) and Sacristán (1999), with regard to pedagogical practices, reading and textual production, and BNCC (2017) and PCN (1997) for class analysis, as well as the results obtained a questionnaire applied to students about their interest in these classes. The results are satisfactory for speaking and writing, but there are points that need reflection, such as understanding the subjects and restricted access to other teaching materials.||O objetivo deste artigo é apresentar a pesquisa de cunho quali-quantitativo (LAKATOS; MARCONI, 2001) realizada no SEI/SEDUC/PARÁ referente a ensinar e aprender em sistemas de ensino mediados por tecnologia, especificamente em língua portuguesa, de onde foi analisada a prática pedagógica; o interesse do aluno em LP; atividades de leitura e produção textual durante as aulas em estúdio e em sala de aula (“normal”); o ensino da gramática normativa, variedades e oralidade. Para isso, o aporte teórico utilizado foi Antunes (2003) e Sacristán (1999), no que concernem às práticas pedagógicas, leitura e produção textual e, BNCC (2017) e PCN (1997) para análise das aulas, assim como os resultados obtidos de um questionário aplicado aos alunos sobre o interesse nessas aulas. Os resultados são satisfatórios para oralidade e escrita, mas há pontos que precisam de reflexão, como a compreensão dos assuntos e o acesso restrito a outros materiais didáticos.